Het archief van mei, 2017

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 17.05.2017

CHAMPIONS!

Gepubliceerd op 17 mei 2017 - 13:18

Champions! Kameraden: We hebben ‘m! Het is zover. De grootste. De mooiste. Rood/wit. Feyenoord. 010. Na 18 lange jaren is de schaal weer in Rotterdam. We vierden het als gekken. Rotterdam vult de straten, niemand kan ons nog wat maken!

Speciaal voor de gelegenheid sloegen U-Niq, Remy Ridotto en Roya2Faces de handen in elkaar om op heerlijke wijze het kampioenschap van Feyenoord te omlijsten. Uitgebracht in samenwerking met FRFC1908 is deze ode aan het kampioenselftal van het seizoen 2016-2017 de meest memorabele track die de laatste jaren is verschenen uit de Rotterdamse rap-scène.

Mannen van staal. Hier met die schaal! Feyenoord bedankt! Jullie maken ons trots!!!

—————-

Producer: Remy Ridotto
Artiesten: Uniq, Roya2faces (Royston Drenthe), Soul Sisters
Video edit: A Shock Production
Montage: Anil Janssen
In samenwerking met FRFC1908

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 16.05.2017

KAMPIOENEN!

Gepubliceerd op 16 mei 2017 - 20:15

Zo terug van het zuipen. Het feestgedruis echo’t in de Rotterdamse straten. De Fontein wordt schoongemaakt. De laatste wedstrijd bleven de 3 punten in De Kuip. Jawel, in dit motherfucking mooie stadion doen we gewoon weer mee!!!

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 11.05.2017

11 mei 2017. De dag waarop De Kuip is vermoord.

Gepubliceerd op 11 mei 2017 - 20:48

Groot feest in Amsterdam. De mailbox van Lunatic News loopt over. De ene na de andere lachende ajacied meldt zich. In zijn onmetelijke domheid heeft de gemeenteraad 010 zich laten chanteren om vrijwel zonder bijzondere bepalingen De Kuip tegen de vlakte te gooien. De natte droom van elke ajacied. Het besef in amsterdam is doorgedrongen; Feyenoord is straks in helemaal niets meer groter of beter dan hun zijn. Een trieste constatering die o-zo waar is, want ze hebben gelijk. Feyenoord steekt zichzelf het hart uit. Een meer stupide actie zal in de geschiedenis van het voetbal niet meer plaats vinden.

Want dit is zo’n moment waar elke voetballiefhebber in Nederland over 50 jaar aan terug denkt. Weet wat hij die dag deed toen een van de mooiste stadions ter wereld ter dood werd veroordeeld. En waarvoor? Voor hebzucht. Voor zelfverrijking. Voor egotripperij. In geen enkel opzicht is gekeken naar de belangen van Feyenoord. Geen enkele supporter van Feyenoord is gevraagd naar zijn of haar goedkeuring. Geen enkele supporter die het heeft doorgelezen vindt dit plan een goed plan. Er is geen draagvlak voor, geen steun. Slechts onbegrip en woede.

De Kuip was het stadion van het volk. Dat nieuwe ding wordt het stadion van hun. Vandaag is een inkt-zwarte dag. Vandaag is een grof schandaal. Gemeenteraad 010: U moet zich doodschamen. U bent een schande voor deze stad!

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 10.05.2017

Ingezonden: Feyenoord City is veels te rooskleurig

Gepubliceerd op 10 mei 2017 - 17:43

Ik ben geen voetballiefhebber, geen Feyenoord-supporter en geen regelmatig bezoeker van De Kuip. In die zin ben ik niet emotioneel betrokken bij de discussie over Feyenoord City. Wel was ik in 2014 als adviseur korte tijd betrokken bij de renovatieplannen voor De Kuip. Er is mij toen gevraagd te analyseren in hoeverre het ontwerp voldeed aan het Pakket van Eisen. Dat ik niks van voetbal weet of van voetbalstadions, is op zo’n moment eerder een voordeel dan een nadeel. Het helpt mij om er met een helicopterview en objectief, vanuit een zogeheten ‘metapositie’, naar te kijken.

Analyses

Daarbij komt dat ik nogal idealistisch ben. Ik hou niet van projecten waarbij in de planfase gouden bergen worden beloofd met rooskleurige perspectieven en in de uitvoeringsfase de lusten bij de investeerders liggen en de lasten bij de gebruiker. Daarom ben ik altijd op zoek naar de precisie en juistheid van woorden. Dat doe ik door in projecten grondige SMART-analyses uit te voeren.

Mijn conclusie luidde destijds: het Pakket van Eisen van de opdrachtgever was verre van SMART en evenmin stabiel. Deze instabiliteit werd veroorzaakt doordat steeds weer andere belangen met andere standpunten werden ingebracht. Nadat het plan van de baan was, vond een afsluitende lessons learned sessie plaats. Ik adviseerde om bij dergelijke projecten voortaan gestructureerd en compleet álle wensen en eisen van belanghebbenden voorafgaand aan de ontwikkeling van het project in beeld te brengen. Ook de wensen die je niet kunt inwilligen. Zo weet iedere belanghebbende wat-ie wel en wat-ie niet krijgt.

Feyenoord City

En toen kwam Feyenoord City met een ambitieus plan. Feyenoord City noemt zichzelf “(…) het platform bij uitstek voor een sociaal-economische impuls voor heel Rotterdam en Rotterdam-Zuid in het bijzonder. De ontwikkelingen zorgen niet alleen voor werkgelegenheid, maar ook voor nieuwe woningen die doorstroming en kwalitatieve vervanging van bestaande woningen op Zuid mogelijk maken. “ Met de nieuwbouwplannen én de gebiedsontwikkeling zet Feyenoord City ook een visie neer om kansarme jongeren een toekomst te geven door ze aan te moedigen te gaan sporten. Feyenoord City gaat de gemeente Rotterdam helpen met het beste voor de wijk Feijenoord.

Tegenstrijdig

Mijn eerste reactie was: wow, wat goed, ze kijken naar het grotere belang. Ik kon het niet laten te kijken of Feyenoord City wel SMART bezig is en of er nu wél een duidelijke analyse is gedaan van wensen en eisen van belanghebbenden. Dat viel tegen… Vanuit mijn SMART-analyse kwam ik tot de conclusie dat 70% van de stukken is gevuld met ronkende marketingtaal. Het ene na het andere verhaal is multi-interpreteerbaar of zelfs ronduit tegenstrijdig. Feyenoord City spreekt op de ene plek over hoogwaardige restaurants en in andere stukken worden hierbij de namen genoemd van fastfoodketens. Uitgangspunten worden voortdurend ontkracht. Vaak niet in hetzelfde stuk, maar in een verwijzing in een ander stuk. Dit wakkerde mijn nieuwsgierigheid aan en ik besloot om meer te lezen en te herlezen.

Teleurgesteld

Hoe meer ik mij verdiepte in Feyenoord City en begon te analyseren, hoe teleurgestelder ik raakte. Het is opvallend dat partijen exact bij de naam worden genoemd zodra het gaat om de lasten, maar dat er, zodra het gaat over de lusten, wordt gesproken over ‘Feyenoord’. Is dat dan de betaaldvoetbalorganisatie Feyenoord, is dat Stadion Feijenoord, is dat de wijk Feijenoord of is het Feyenoord City? Wie zijn er straks het meest gebaat bij dit plan? De bouwbedrijven, waarschijnlijk. Als je probeert uit te zoeken wie er vanuit de vastgoedsector allemaal betrokken zijn bij Feyenoord City, mogen er nog wel wat integriteitsonderzoeken gedaan worden om ook dat SMARTer te maken.

Afleidingsmanoeuvre

Bij het bestuderen van de plannen van Feyenoord City maakte mijn initiële wow-gevoel gaandeweg plaats voor een gevoel van opstandigheid. En verbittering over de opstelling van de gemeente Rotterdam. Voor de gemeenteraad lijkt enkel het mobiliteitsvraagstuk een ‘ja’ nog in de weg te staan. Hiermee richt de gemeente zich op het blussen van een vlammetje en dat leidt de aandacht af van een veel grotere brand. Die afleidingsmanoeuvre lijkt een bewust gekozen tactiek om het licht op groen te krijgen.  Hebben de gemeenteraadsleden echt niet door hoe vaag het plan van Feyenoord City is? En dat het vragen om garantstellingen om financiële risico’s af te dekken echt niet gaat helpen als het gaat om zulke multi-interpretabele stukken?

Belastingverhoging

Als dit wankele plan mislukt, zijn de vastgoedportemonnees gevuld en heeft de gemeente een gat in haar begroting. Is de manier om dat straks op te lossen met belastingverhogingen? Legt instemmen met dit plan niet een enorm risico bij de portemonnee van de Rotterdammer? Dit druist in tegen mijn gevoel voor rechtvaardigheid.

Oproep aan de Rotterdamse gemeenteraad

De Rotterdamse gemeenteraad heeft de beslissing over Feyenoord City uitgesteld tot 11 mei. Ik doe een dringend beroep op de gemeenteraadsleden en vraag hen om bij het doornemen van de stukken van Feyenoord City het volgende te doen: pak twee tekstmarkers – een groene en een roze. Markeer bij het lezen van de stukken de teksten groen waarvan je zeker en precies weet wat en wie er bedoeld wordt. Bij twijfel of onduidelijkheid kleur je de teksten roze. Als ergens duidelijk en stellig antwoord wordt gegeven, markeer je dat antwoord groen. Bij twijfel markeer je het roze. Plak de papieren op de muur, doe een stap achteruit en kijk dan naar de verhouding tussen groen en roze. Wat heeft de overhand? Kies de ‘metapositie’: zijn de stukken niet veel te rooskleurig?!

Marijke Mulder

Zelfstandig adviseur systems engineering

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 10.05.2017

Column: Doodvonnis (Rood-Witte Bril)

Gepubliceerd op 10 mei 2017 - 12:32

Vorige week was ik met mijn oudste zoon een paar dagen in Londen. Op vrijdag bezochten wij Stamford Bridge, de thuishaven van Chelsea FC, aankomend kampioen van Engeland. Op zaterdag bezochten wij Loftus Road, het stadion van Queens Park Rangers. QPR degradeerde net niet uit The Championship, de Engelse Jupiler League.

Op zondag waren wij net op tijd thuis voor de finale om de KNVB beker. Iets voor 18.00 uur zette mijn zoon de tv aan. Bij het zien van de beelden van De Kuip zagen wij wat alle andere voetballiefhebbers ook zien: in Nederland is er geen mooier voetbalstadion dan De Kuip. Dat zie je zelfs zonder rood-witte bril.

Ik zei tegen mijn zoon: “Als je dit als voetballiefhebber ziet, dan denk je toch: ‘Had mijn club maar zo’n stadion?’” Hij knikte. Ik zei: “Nou, wij hebben het. En volgende week velt de Rotterdamse gemeenteraad het doodvonnis over deze parel.”

Met alle respect voor clubs als Chelsea en QPR, hun stadions kunnen niet tippen aan De Kuip. Sorry. Ook bij andere clubs en in andere landen moet je goed zoeken naar een mooier en beter voetbalstadion. Ik was in de stadions van Celtic, Everton, Inter Milaan, AS Monaco, Newcastle, Glasgow Rangers en Tottenham Hotspur en ik bezocht nog veel meer stadions in Albanië, België, Duitsland, Engeland, Oostenrijk, Portugal, Schotland, Tsjechië, IJsland en Zwitserland. Ik heb bij lange na niet alle voetbalstadions ter wereld gezien, maar de stadions die ik heb gezien, halen het geen van alle bij De Kuip. Niet één. Zelfs verstokte fans van andere clubs zullen het beamen.

In het NRC van afgelopen zaterdag schrijft Frank Keizer, projectleider Feyenoord City: “In het nieuwe stadion wordt het DNA van De Kuip met de bijzondere sfeer en beleving meegenomen.” Keizer jokt. Het DNA van De Kuip kun je niet meenemen naar een nieuw stadion. Het DNA van De Kuip is uniek. Dat kun je niet kopiëren. Onmogelijk.
Laat je niks wijsmaken: er komt geen nieuwe Kuip. Dat kan helemaal niet. De betonnen kolos waar Feyenoord City ons mee wil opzadelen, is hooguit een tweede Arena.

Frans Reichardt
Columnist voor de Hand in Hand, magazine van de onafhankelijke supportersvereniging De Feijenoorder.

Bron: https://www.defeijenoorder.nl/2017/05/10/column-rood-witte-bril-doodvonnis/

 

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 10.05.2017

Hoogleraar: ‘Het nieuwe stadionplan is totaal onverantwoord’

Gepubliceerd op 10 mei 2017 - 09:31

Terwijl Feyenoord Shitty weer een betaald propaganda artikeltje op heeft laten nemen in een of ander dubieus krantje ‘Feyenoord City krijgt ook een olympisch dorp’, waar je als supporter kunt voetballen voor de wedstrijd en waar ‘je workouts kunt doen op de trappen van De Kuip’ (leuk als je daar woont straks, bergen hippies overdag die je woning eenvoudig beklimmen en hangjongeren die het in de avonduurtjes doen)… Zijn er ook nog serieus te nemen artikelen. Wéér eentje uiterst negatief. Kan ook niet anders natuurlijk want ‘de historische vergissing’ die Feyenoord City heet moet nu ook al extra parkeertorens, snelweg, stadsbrug, tramlijn en twee nieuwe viaducten hebben.

Wie gaat dat allemaal betalen? En wanneer is dat klaar? Dat de clubleiding van Feyenoord eigenlijk in Delta thuis hoort dat weten we allemaal, maar dat betekent niet dat de club Feyenoord én de stad Rotterdam zich onder het juk van deze idioten op moet zadelen met een 70-jaar durig probleem. Want ja, zolang is de financieringsboog. Of om in de termen van de hoogleraar te spreken; Onverantwoord, megalomaan, onnodig, risicovol, garantieloos.

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 08.05.2017

Megalomane Nachtmerrie: Als jij er niets aan doet gaat donderdag De Kuip naar de sloop! Doe wat! Hoe? Klik hier!

Gepubliceerd op 08 mei 2017 - 15:41

Jippie. Weer een stadionitem. Afgelopen week hebben we er bewust niks over geschreven, maar och och, wat konden we erover schrijven. Een groot aantal clubiconen waaronder Willem van Hanegem en Leo Beenhakker hebben Feyenoord City doorgezaagd in de media. Volkskrant, NRC, AD en ook VI plaatste zwaar kritische kanttekeningen bij het kansloze plan waar de idiote bestuurders van Feyenoord nu mee de gemeenteraad chanteren.

Immers: Geen nieuw stadion? Dan geen gebiedsontwikkeling. Het mes op de keel bij de raadsleden van Rotterdam lijkt zijn vruchten af te werpen, want een rondvraagje van Lunatic News bij diverse politieke partijen geeft een duidelijk beeld: “Dat stadion willen we eigenlijk nee tegen zeggen, maar ja, die gebiedsontwikkeling willen we wel graag”.

Gaat dit dus de week worden waarin Feyenoord niet alleen na 33 speelrondes de landstitel uit hangen heeft, maar ook nog eens de week waarin het lot van De Kuip gezegeld gaat worden én daarbij terloops de voetbalclub Feyenoord ook nog eens voor 30 jaar lang tot middenmoter gedompeld gaat worden? Dit kan wel eens de zwartste week in de geschiedenis van de club gaan worden, maar het heeft ook nog de mogelijkheid om een van de mooiste weken in de geschiedenis van de club te worden.

Politiek Rotterdam kreeg gisteren een voorbode te zien van wat er gebeurd als Feyenoord een middenmotor wordt die er niet in slaagt prijzen te winnen. Het besef dat gebiedsontwikkeling mogelijk is met een gerenoveerd stadion waar Feyenoord weer glorie kan beleven is er ook. Laten wij ervoor zorgen dat deze week die verfoeide partij dicipline de deur uit gaat. Kortom:

WELK RAADSLID LAAT ZICH NIET CHANTEREN DOOR FEYENOORD CITY EN STEMT DONDERDAG TEGEN?

Dus bij deze dan nu de stemwijzer. Welke partijen laten zich momenteel chanteren door het grote geld om Feyenoord op de knieën te krijgen? Welke partijen mailen heeft nog zin om te mailen en welke niet? En de stemverhouding. Onderstaande bij partijen die nog van invloed zijn een maillijst. Bombarderen die handel!!

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 06.05.2017

South Side Elite – Red & White 2017 remix

Gepubliceerd op 06 mei 2017 - 12:00

Zo rond het kampioenschap van Feyenoord verschijnt de ene na de andere muziektrack wat absoluut genieten is! De heren van South Side Elite hebben de afgelopen jaren al een aantal Feyenoord tracks in een nieuw jasje gestoken die we kunnen onderbrengen in de categorie heerlijke Rotterdamse Tyfusherrie!

Zo maakten zij al een remix van Wij zijn Feijenoord van rapper Berry en gaven ze wat meer “body” aan Super Feyenoord. Stuk voor stuk heerlijke tracks die in je verzameling Feyenoord platen absoluut thuis horen.

In 2015 werd Feyenoord de Opera tentoongesteld waarin het nummer Red & White voor kwam. Ook die track werd door de heren omgetoverd tot fijne beukende beats. In 2016 kwam de eerste editie, maar speciaal voor het aankomende kampioenschap is de track verder vormgegeven tot de 2017 hard edit!

Van ons mag deze a.s. maandag de Coolsingel in beweging zetten.

South Side Elite Soundcloud (klikkerdeklik)

 

 

 

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 04.05.2017

Huldiging: vakindeling en grote schermen op Coolsingel

Gepubliceerd op 04 mei 2017 - 16:08

De Gemeente Rotterdam heeft vandaag informatie vrijgegeven omtrent de huldiging van Feyenoord op maandag 8 mei a.s. indien de club a.s. zondag op Woudestein kampioen wordt. De Coolsingel zal worden omgedoopt tot evenemententerrein met een capaciteit van 100.000 bezoekers. Aanvullend zal de Binnenrotte 40.000 fans kunnen herbergen.

Zowel op de Coolsingel als op de Binnenrotte worden videoschermen geplaatst zodat de huldiging voor een ieder live te volgen is.


Voor de volledige informatie rond de huldiging verwijzen we je naar:
https://www.rotterdam.nl/nieuws/huldiging-feyenoord/Q-en-As-huldiging-2017.pdf

U leest momenteel de pagina met berichten uit: " mei, 2017 " d.d. 01.05.2017

Rust zacht Willem

Gepubliceerd op 01 mei 2017 - 14:53

Vandaag heeft ons het droevige bericht bereikt dat op 30 april jl. Willem Knijf is overleden na een moedige maar oneerlijke strijd.

Bij velen stond Willem bekend als goed en vrolijk mens. De crematie zal in besloten kring plaats vinden.

Ter ere van Willem is er de gelegenheid om bij de laatste thuiswedstrijd tegen Heracles Almelo op hem te proosten in Café De Ara aan de Groene Hilledijk te Rotterdam.

Voor condoleances verwijzen wij jullie naar de Facebook pagina van De Ara: condoleance Willem Knijf

Wij willen alle nabestaanden condoleren met dit verlies en wensen hen alle sterkte in de moeilijke tijd.

You’ll Never Walk Alone